Hvis man liker biler og bilsport, kan man begynne å kjøre selv, men man kan også velge å bli bilsportsmekaniker. Selv om en mekaniker ikke kjører selv, får han eller hun en stor del av æren, for førerne ville ikke klart seg uten mekanikerne sine.

9957259-airwaves-ford-focus

Baneløp

Under baneløp kjører bilene inn til pitten når de trenger drivstoff, nye dekk eler reparasjoner. Her gjelder det å jobbe raskt, for løpet går videre mens bilene er i pitten, og det er om å gjøre og ikke tape altfor mye tid. Mange bilmekanikere drømmer om å jobbe innen Formel 1. Det kan virke som en uoppnåelig drøm, men man skal aldri gi opp drømmene sine. Mange av de største Formel 1-stallene gir heldige studenter mulighet for lærlingplass, blant annet Mercedes AMG. Får man en plass hos dette laget er man en del av det ypperste innen Formel 1, med fjorårets mester Lewis Hamilton plassert på topp av Betssons liste over høyest rangerte førere i løpene fremover. Det er kanskje lettere å få en lærlingplass hos de lavere plasserte lagene, men det skader ikke å prøve om man har erfaring som passer.

Jobbmuligheter for bilmekanikere

Det er ganske gode jobbmuligheter som konkurransemekaniker. En mekaniker må holde seg oppdatert hele tiden, for det skjer stadig endringer innen bilsporten. Nye krav og nytt utstyr dukker opp, og man må hele tiden være på hugget for å være blant de beste. En god utdannelse er selvsagt viktig, og det kan man få på ulike skoler både i Norge og Sverige. Deretter kan man finne praksisplass.

Fører og mekaniker i ett

I noen konkurransegrener må førerne selv være mekanikere. Det gjelder blant annet i lange rallyer. Som regel har førerne egne mekanikere som venter i målområdet, men mekanikerne kan ikke hjelpe dersom det oppstår problemer ute i terrenget. Et godt eksempel på dette er Rally Dakar. Der kjører man etapper på mange hundre kilometer, og mye kan skje underveis. Da gjelder det at førerne selv kan fikse et par småfeil, slik at de klarer å fullføre etappen.