Rally er en av to ekstreme typer bilsport. På den ene siden har man det ekstremt sofistikerte, raske tekniske vidunderet som kalles Formel 1. På den andre siden står Rally og ler av sin finere motsats. Rally er gjørmete, mannlig og så usofistikert som det går å bli.

Her sitter to menn i bil og prøver å komme seg fra A til B uten å dø. Usynlige veier, vanskelig føre og et kart. Kartet skal liksom være redningen, selv om det ofte er kartet som er den skyldige i større ulykker. Her er det ikke snakk om hvem som har den beste bilen, men hvem som faktisk har best kontroll på bilen. Og kartet, selvsagt.

Kartleseren er like viktig som sin partner bak rattet. Har man fulgt litt med på Rally og hørt på samtalene som foregår i bilen, vil man raskt forstå hvor vanskelig denne sporten er. Føreren skal ha øynene på veien konstant, mens han analyserer hull og hopp, samt beregner avstand. Avstanden må han beregne, fordi kartleseren sitter rett ved siden av og skriker ut hvor mange meter det er til neste sving.

Den minste feilen kan snu hele verden på hodet. Bokstavelig talt. Rally er action fra start til slutt. Med dagens teknologiske fremskritt har videoklipp fra Paris – Dakar noe av det råeste en mann kan se på Internett. Paris – Dakar? Det er verdens heftigste race, med et vidt antall forskjellige biler i alle klasser. Den gedigne russiske trucken KAMAZ hoppende gjennom sanddyner.

Bare det å forestille seg synet av et monster som dette får adrenalinet til å pumpe. Motorsykler, rallybiler, trucker og spesiallagde superbiler. Rally er testen enhver bilentusiast bør teste.